Ideea lui Moscovici era sa gaseasca un concept si o metodologie pentru a explica in ce mod patrund ideile stiintifice catre publicul larg, cum le intelege si "traducea" acesta, cum se formeaza imaginea unei cunoasteri, a unui eveniment, idee; cum se plaseaza indivizii, in consens sau opozitie, cind se confrunta cu o provocare. Doua evenimente, prilejuite de aparitia, dezvoltarea si aniversarea unei teorii lansate la Paris in 1961 si sarbatorite cu fast, la Napoli, acum o saptamina: Teoria reprezentarilor sociale. Primul eveniment s-a petrecut la Paris, in 1961, la Sorbona, in amfiteatrul LouisLiard, o sala somptuoasa, de citeva sute de locuri, care ar putea fi comparata cu sala Teatrului National din Iasi, in vremea cind acesta functiona. Decoratii rafinate, portrete ale fondatorilor acestei scoli inalte, totul impresioneaza aici. Si astazi, ca si atunci, e sala rezervata pentru sustinerea unor doctorate, cele despre care se banuieste ca vor avea public select. Sustinea teza sa un tinar venit nu de mult timp la Paris, inca un emigrant atunci, Serge Moscovici, provenind din Romania. Plecase (clandestin) in 1946, trecuse printr-un lagar pentru refugiati in Italia, ca toti cei din Est care-si cautau un rost, dupa despartirea unor tari de Europa; ajuns la Paris, fara resurse si cunostinte, munceste ca sa se intretina si face studii de psihologie. In Romania incercase sa faca Politehnica la Bucuresti, Dreptul la Iasi, dar razboiul, plus statutul de minoritar in timpul regimului Antonescu nu i-au ingaduit sa finalizeze ceva. Si iata-l la Paris, student intirziat, venit din Romania cu lecturi si idei, dornic sa intreprinda ceva deosebit. Se prezinta la Daniel Lagache, profesor important de psihologie la Sorbona, detinind o catedra prestigioasa, cu o propunere inedita: sa cerceteze, dintr-o perspectiva psihosociologica, impactul psihanalizei, curent relativ recent, asupra so