se hazardează să avanseze vreo cifră. Adrian Cosmescu, director la Direcţia de supraveghere a BNR, ne-a declarat că de-abia sunt în etapa de identificare. Pentru că până acum banca centrală se hazardează să avanseze vreo cifră. Adrian Cosmescu, director la Direcţia de supraveghere a BNR, ne-a declarat că de-abia sunt în etapa de identificare. Pentru că până acum banca centrală nu a solicitat indicatorii financiari acestor societăţi, nu există o bază de date şi nu se ştie încă nici care CAR-uri vor fi autorizate. Din ceea ce spun însă reprezentanţii operatorilor caselor, cele mai mari au însă până la 20.000 de membri şi dau lunar credite de miliarde de lei vechi.
Deşi majoritatea Caselor de Ajutor Reciproc sunt ale salariaţilor, există şi 174 de CAR-uri ale pensionarilor, care au şi o gamă largă de servicii sociale. CAR-urile nu cer adeverinţe de venit, nu te întreabă de unde ai banii, iar pensionarii primesc credite şi la 85 sau 90 de ani. Trebuie numai să fii membru şi să depui lunar o contribuţie modică. Dacă vrei credit, poţi lua de două până la cinci ori banii depuşi în fond.
Milioane de membri
Potrivit notei de fundamentare a unei reglementări legislative din 2003 a CAR-urilor salariaţilor, acestea aveau la momentul respectiv trei milioane de membri. Pensionarii spun că şi ei au două milioane de membri. Chiar dacă nu putem însuma simplu cele două cifre, pentru că mulţi pensionari sunt membri în două CAR-uri, împrumutaţii tot sunt de ordinul milioanelor. Mai mult, salariaţii care n-au CAR-ul lor se împrumută la cel al părinţilor lor, pensionari.Lista CAR-urilor publicată de BNR este foarte eterogenă şi dovedeşte că pofta de consum îşi găseşte debuşee. De la Casele de Ajutor Reciproc ale salariaţilor din diferite firme - Urbis, Munplast, Integrata Paşcani, Azochim Săvineşti şi Dacia - până la două CAR-uri ale salariaţilor de la Loteria