Păstrători ai tradiţiilor, junii şi obiceiurile lor nu sunt îndeajuns promovate, ţinând cont că ar putea avea un impact major în atragerea turiştilor
Braşovul se poate mândri că are un brand cât se poate de original, junii, însă, obiceiurile lor sunt încă destul de slab promovate, aceştia fiind în prim-plan doar în Duminica Tomii, atunci când sunt organizate şi Zilele Braşovului. Agenţia Metropolitană Braşov (AMB) a reuşit să obţină o finanţare de aproape 60.000 de lei pentru a promova în toată ţara tradiţiile acestora, tradiţii care se desfăşoară pe tot parcursul anului, însă, prea puţin cunoscute. Reprezentanţii AMB consideră că promovarea acestora ar putea avea impact şi pentru turism în ideea transformării tuturor acestor activităţi ale junilor în evenimente de anvergură. „Sunt cel puţin 16 activităţi pe care junii le organizează de la Bunavestire până la sărbătorile de iarnă”, a precizat istoricul Alexandru Stănescu.
Materialele şi broşurile tipărite de AMB vor ajunge atât în unele instituţii de învăţământ braşovene, cât şi la toate bibliotecile judeţene din ţară, dar şi la institutele de Istorie şi Etnografie, din centrele universitare de la Bucureşti, Cluj, Sibiu, Iaşi şi Timişoara. Astfel, grupurile de juni vor fi corect prezentate, iar cei interesaţi vor putea afla mai multe amănunte despre toate aceste obiceiuri, vestimentaţia lor, dar şi despre troiţele unde aceştia se întrunesc cu ocazia diferitor evenimente.
Junii, interzişi
de comunişti
Păstrători ai tradiţiilor, junii, împărţiţi în şapte cete, readuc în atenţie obiceiuri din timpuri străvechi. De asemenea, membrii fiecărei cete poartă costume specifice, confecţionate manual în casă, de bunici, mame, soţii sau surori, cele mai multe fiind vechi de peste o sută de ani şi transmise cu pioşenie din generaţie în generaţie. La origine, parada din Duminica Tomii es