O maşină are nevoie de aproape 30 de minute pentru a parcurge un traseu de şase kilometri, în Iaşi, Piatra Neamţ sau Suceava. Traficul în marile oraşe ale Moldovei a devenit o junglă, unde contează mai puţin regulile şi mai mult răbdarea şi norocul. Reporterii Adevărul au făcut un experiment în Iaşi, Piatra Neamţ şi Suceava, pentru a vedea care este viteza medie cu care pot fi străbătute aceste oraşe de la un capăt la altul.
Astfel, în toate cazurile, s-a stabilit un traseu de şase kilometri care să includă neapărat centrul oraşului. Viteza maximă de deplasare a maşinilor a fost cea legală, de 50 de kilometri pe oră, iar toate cursele au avut loc la ora 11.00 dimineaţa, în afara perioadei de vârf.
Şoferii, ceva mai rapizi decât pietonii
În toate oraşele, rezultatele experimentului au fost aproape identice. Cei şase kilometri nu au putut fi parcurşi în niciun oraş, într-un interval mai scurt de 25 de minute. Altfel spus, o viteză medie de 13 kilometri pe oră. Prin comparaţie, un pieton se deplasează cu o viteză medie de aproape 4 kilometri pe oră.
Maşinile parcate pe carosabil, traficul greu, intersecţiile nesemaforizate sau, din contră, abundenţa semafoarelor sunt câteva dintre problemele cu care se confruntă zilnic şoferii moldoveni.
28 de minute prin Iaşi
Un oraş de dimensiunea Iaşiului este străbătut de numeroase bulevarde, iar la intersecţiile dintre acestea se formează inevitabil cozi de maşini. De la intrarea în oraş dinspre Bucium, primul „nod gordian” din traficul ieşean se întâlneşte în rondul din Podu Roş, care nu este deloc semaforizat.
Acest sens giratoriu este punctul de întâlnire pentru cinci străzi importante, respectiv bulevardele Nicolina, Socola, Ţuţora, Palatului şi Şoseaua Naţională. Din toate aceste direcţii curg maşini. Mulţi şoferi preferă să