Albumul de scenografie dedicat personalitatii lui George Lowendal si publicat la Editura ICR in doua editii (in limba romana si in limba engleza) a fost lansat, luni, la sediul Fundatiei Lowendal din Piata Cantacuzino nr. 1. Horia Roman Patapievici - presedintele Institutului Cultural Roman, Ruxandra Garofeanu - presedinta Fundatiei Centrul Cultural Art Society, George Banu - critic de teatru si profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle din Paris, Ariadna Avram - presedinta Fundatiei Lowendal si actorul Victor Rebengiuc au fost doar cateva dintre personalitatile prezente la eveniment.
"Ce vedeti aici este o fapta remarcabila care tine de buna gestionare a posteritatii unui artist. Ganditi-va la multitudinea artistilor romani care nu au posteritate pe masura valorii lor. Este un mare noroc pentru o cultura sa adaposteasca tipuri culturale cum a fost cel al lui George Lowendal", a afirmat Horia Roman Patapievici.
Intre avangarda si traditional
Criticul de teatru George Banu a explicat de ce "Lowendal are o functie simbolica extrem de importanta in plan cultural" : "A deschis peisajul teatral romanesc unor forme la care marea majoritate a oamenilor nu aveau acces. Lowendal-scenograful este un artist contemporan, modern, in acord cu toate experientele avangardei, si in acelasi timp, pictorul Lowendal e un alt personaj, care si-a construit intergrarea lui in spatiul romanesc - el a intrat in manastiri, a pictat, a fost in contact cu taranii. Tablourile lui sunt niste marturisiri foarte adevarate despre lumea taranilor din anii '30. E foarte traditional. Si te gandesti la complexitatea acestui om, pe de o parte artistul cel mai de avangarda, si pe de alta parte artistul cel mai integrat in traditie."
"A fost un fel de Dr. Jekyll si Mr. Hyde: Dr. Jekyll in scena, Mr. Hyde in tablouri", a concluzionat George Banu. @N_P