Marţi, 17 mai, a avut loc lansarea volumului Opera poetică de Fernando Pessoa, apărut la Editura Humanitas Fiction. Despre marele poet portughez au vorbit: Dinu Flămând, traducătorul lui Fernando Pessoa în România, Daniel Perdigão, director al Institutului Camões din Bucureşti, şi Denisa Comănescu, director editorial la Humanitas Fiction. Lansarea a fost întregită de o lectură a actriţei Oana Pellea din poemele lui Pessoa şi de un recital al violonistului Alexandru Tomescu.
Opera poetică este o antologie ce conţine principalele poeme semnate de Fernando Pessoa însuşi, dar şi o bună parte dintre poemele atribuite de el lui Alberto Caeiro, Ricardo Reis şi Alvaro de Campos, precum şi texte critice, scrisori şi eseuri prin care membrii acestei vaste familii se comentau unii pe alţii. În acest număr al revistei, publicăm o cronică a acestui volum semnată de colaboratoarea noastră Rodica Grigore. Dacă alegerea unui pseudonim – ori a mai multora – nu e ceva ieşit din comun în domeniul literaturii sau al filozofiei (Kierkegaard fiind un exemplu elocvent în acest sens), experienţa „heteronimilor“, după cum Fernando Pessoa însuşi i-a denumit, reprezintă o atitudine artistică fundamental diferită, cîtă vreme fiecare „voce“ literară creată de scriitorul portughez are nu doar o tehnică specifică, un limbaj individual, un stil uşor de identificat, ci şi o biografie – creionată, evident, chiar de Pessoa, dar care devine, odată ce este enunţată, la fel de convingătoare (pentru cititor) cu cea mai „reală“ realitate. În plus, această biografie – personală în cazul fiecărui heteronim în parte, însă, într-un fel, multiplă, dacă avem în vedere cazul strict al lui Pessoa, cel care îi reprezintă pe toţi – devine, treptat, ca să-l cităm pe autor, un adevărat „teatru cu oameni vii“, el fiind convins că propria sa existenţă se transformase într-un spectacol unic şi irepetabil, ai