Oriflame, marele producator suedez de cosmetice, si-a anuntat intentia de a construi o fabrica in regiunea Europei Centrale si de Est, Romania fiind una dintre optiuni, alaturi de Ungaria, Cehia si Ucraina. Investitia, evaluata la doua miliarde de euro, ar insemna construirea unei fabrici, cel mai probabil in zona de nord-est a Romaniei, cu un volum de productie comparabil cu cel al uzinelor din Suedia si Polonia. Monica Tatoiu, directorul general al Oriflame Romania, dezvaluie care sunt factorii decisivi in alegerea tarii, ce avantajele si dezavantaje are Romania si ce beneficii ar aduce construirea unei asemenea fabrici.
Oriflame Romania a intocmit deja un raport despre piata cosmeticelor din Romania, aflata in crestere cu 15% fata de anul trecut, insa inca sufocata de volumul mare de importuri, in proportie de 80%. “Suntem doar in faza in care participam cu un proiect in aceasta preselectie pentru construirea unei noi fabrici Oriflame, o investiei care se ridica la 1-2 miliarde de euro. In cazul Romaniei, 30% din aceasta suma ar merge catre proiectele de infrastructura”, a declarat, pentru Wall-Street, Monica Tatoiu.
Grupul suedez va face o selectie printre tarile desemnate candidate, urmarind criterii ca politica fiscala, evolutia pietei muncii si stabilitatea politica. Astfel, Romania este departe de a fi candidatul ideal, in conditiile in care autostrazile insumeaza mai putin de 300 de kilometri, iar mediul de afaceri este supus riscurilor birocratiei si taxelor mari.
“Alegerea tarii depinde, in primul rand, de politicile fiscale pe termen mediu si lung, dar si de viziunea tarii pe 5-10 ani. Al doilea criteriu este legat de politica tarii in materie de infrastructura, de numarul de kilometri de autostrada si de posibilitatile de acces. Se mai pune problema modului in care va evolua piata muncii in ceea ce priveste costurile si expertiza, dar