Între 28 şi 29 ianuarie, la Centrul European de Cultură Sinaia a avut loc o discuţie cu titlul „Arte vizuale contemporane – Perspective“. Născută cu un scop precis, acela al căutării unor soluţii pentru continuarea programului de rezidenţe artistice de la Sinaia şi Bacău, a căror finanţare se încheie în luna martie a acestui an, discuţia a oferit nu numai posibile variante de lucru pentru viitor şi strategii de finanţare, ci a reuşit să deseneze, foarte corect şi la rece, harta artistică românească. În ce măsură comunitatea artistică locală este puternică şi închegată? Cît de bine este ea conectată la o reţea internaţională? Care este rolul unei rezidenţe artistice? Avem, pînă la urmă, nevoie de un asemenea organism într-o societate? Pornind de la întrebări de acest fel, s-a ajuns, firesc, la cele fundamentale: ce este arta contemporană? Cum este ea privită/ignorată la nivel local? Unde sînt hibele? Întîlnirea de la Sinaia s-a născut de fapt în jurul unei rezidenţe artistice suplimentare, de o săptămînă, la care invitaţi au fost artişti ce au trăit experienţa Artistne(s)t în trecut: Daniel Knorr, Teodor Graur şi Bogdan Bordeianu. Esenţial mi se pare faptul că organizatorii au ales ca întîlnirea să fie purtată deschis, transparent, nu cu porţile închise. În cele două zile de discuţii, artiştii au stat faţă în faţă cu echipa de proiect constituită din Cristiana Cauteş, directorul Centrului European de Cultură Sinaia, Alina şi Horaţiu Chirilă, coordonatori de program, şi Cosmin Manolescu, manager cultural al United Experts. Cea care a lipsit a fost însăşi creatoarea acestei reţele naţionale de rezidenţe artistice, în 2006, regretata Gabriela Tudor. Întîlnirea a trebuit să fie mobilizatoare, să ducă mai departe ceea ce Gabriela Tudor, cu energie, a iniţiat şi a coordonat timp de trei ani. O întîlnire în forţă, aşadar, la care, alături de artişti, de organizatori ş