Scenă din Caligula
Nu pierdeţi "Caligula" de la Teatrul Bulandra
"A guverna înseamnă a fura, toată lumea o ştie". În 1945, în Parisul abia eliberat, Caligula triumfă pe scena Teatrului "Hébertot", cu Gérard Philipe în rolul principal. După război, Camus lucrează din nou la piesă, pe care o va îmbunătăţi până în 1958.
Dintre Camus şi Caligula, ne putem întreba cine este mai nebun. Să transformi un împǎrat roman însetat de sânge într-un erou romantic şi asasinatul său într-o formă superioară de sinucidere este o viziune care nu duce deloc lipsă de îndrăznealǎ, iar Camus nu avea decât 25 de ani când a scris-o. Suntem în 1938 şi "obsedat de imposibil, otrǎvit de dispreţ şi oroare", "Caligula" lui Camus "tinde să exercite, prin crimă şi pervertirea sistematică a tuturor valorilor, o libertate care la sfârşit se va dovedi că nu este cea pe care o căuta".
În acest weekend, la invitaţia Ambasadei Franţei şi a Institutului Francez din Bucureşti, actorul francez Bruno Putzulu îl va încarna pe celebrul anti-erou tragic Caligula la Teatrul Bulandra, într-o piesă montată de Stéphane Olivié-Bisson după primul text al lui Albert Camus. Piesa are două reprezentaţii, sâmbătă şi duminică, de la ora 19.00, la Bulandra Izvor.
Versiunea montată de Stéphane Olivié-Bisson este cea originală, foarte rar folosită în teatru, a acestei "tragedii de inteligenţă". Spre deosebire de adaptările ulterioare, opera de tinereţe subliniază caracterul "intuitiv, instinctiv, ambiguu şi extreme" al piesei. Pentru aptitudinea actorului pentru dezechilibru şi extravaganţă, forţa şi umorul, şi în acelaşi timp o vulnerabilitate aproape infantilă, regizorul l-a ales pe Bruno Putzulu pentru rolul principal şi imperial pe care Camus visa sǎ-l interpreteze el însuşi.
"Nu existǎ decât un singur fel de a fi egal cu zeii: sǎ fii la fel de crud ca ei".
Originar din Sardinia, Bruno P