Majoritatea producătorilor de maşini privesc cu teamă spre viitor. Rezultatele financiare ale primului semestru din 2008 prefaţează începutul unor turbulenţe care pot schimba faţa industriei. De ani buni, industria producătoare de autovehicule se află într-un progres simţitor. Majoritatea companiilor implicate în afaceri cu maşini au înregistrat cåştiguri spectaculoase, iar cifrele de afaceri au depăşit plafon după plafon. Ei bine, dacă în 2007, America începuse să
Majoritatea producătorilor de maşini privesc cu teamă spre viitor. Rezultatele financiare ale primului semestru din 2008 prefaţează începutul unor turbulenţe care pot schimba faţa industriei.
De ani buni, industria producătoare de autovehicule se află într-un progres simţitor. Majoritatea companiilor implicate în afaceri cu maşini au înregistrat cåştiguri spectaculoase, iar cifrele de afaceri au depăşit plafon după plafon. Ei bine, dacă în 2007, America începuse să resimtă primele semne ale recesiunii, 2008 pare a fi anul în care întreaga industrie a primit o lovitură în plex. Principalul vinovat? Cu siguranţă, preţul petrolului. La acesta s-au adăugat însă, rånd pe rånd, norme tot mai drastice de depoluare şi siguranţă, care au crescut costurile de producţie, micşorånd marjele de profit şi, implicit, sumele disponibile pentru investiţii.
Revenind la vinovatul numărul 1, este mai mult decåt clară influenţa acestuia. În ultimele 12 luni, preţul petrolului a crescut de la circa 75 de dolari la aproape 150, iar efectele acestei majorări au fost resimţite pe întregul lanţ de producţie. Cum însă în ultimele zile se remarcă o revenire rapidă a preţului, care a ajuns, săptămåna trecută, sub 115 dolari, perspectivele pentru a doua jumătate a lui 2008 şi pentru perioada următoare par a fi mai faste. Dar efectele unei dublări a preţului la petrol se vor transpune în costurile de producţie abia