Vagoanele trase de cai crescuți în grajdurile găgăuzilor și garniturile electrice fabricate în Germania au fost primele mijloace de transport în comun ale urbei. Rutele de odinioară era populare printre oamenii simpli, studenți și bătrâni. De la gară până la Spitalul „Toma Ciorbă" ajungeai într-o oră, iar un bilet costa 30 de copeici.
Invizibil pe străzile de acum ale orașului, cunoscut doar din poveștile buneilor și uitat prin arhivele istorice, tramvaiul a fost primul mijloc de transport în comun pus vreodată în funcțiune în Chișinău. Tras de cai la pas de trap în urbea de altădată sau huruind pe ulițele modernizate cu electricitate, tramvaiul din Capitală a avut o istorie romantică.
„Primul a fost adus din Belgia. Avea o frână ca să nu treacă peste cai și un clopoțel care suna când oprea în stație", spune Kira Maximova, de 76 de ani, care a lucrat în tinerețe taxatoare de tramvai, iar acum este muzeograf la Muzeul Regiei Transport Electric din Chișinău.
Click aici să vezi prima GALERIE FOTO!
La finele secolului al XIX-lea, țarul Alexandru I a contractat o companie belgiană pentru a amenaja infrastructura necesară pentru transportul feroviar din oraș. Această companie a construit în 1888 în Chișinău primul depou de tramvaie trase de cai, cu tot cu grajduri și clădirea administrativă, ocupată acum de muzeu. Locul vechiului depou, operat astăzi de Regia Transport Electric, se află între străzile Mitropolit Dosoftei și Columna, aproape de intersecția cu strada Mihai Viteazul.
Primul tramvai a ieșit pe traseu în 1889, pe un itinerariu cuprins între Spitalul de boli infecțioase „Toma Ciorbă" și gara feroviară. Era tras de doi sau trei cai, iar pasagerii, în mare parte oameni simpli, studenți și vârstnici, călătoreau pe niște banchete de lemn, fiind protejați împotriva intemperiilor doar de un acoperiș metalic.
Click aici