La Frankfurt continua Zilele Culturale ale Bancii Centrale Europene, organizate in colaborare cu BNR, incepand cu 20 octombrie. Pana la final, mai poate fi vazut spectacolul Radacini al lui Grigore Lese, la Internationales Theater Frankfurt, pe 7 noiembrie, iar in seara de 9 noiembrie este programata inchiderea oficiala a Zilelor la Opera din Frankfurt, cu Don Quixote - Made in Romania, un spectacol cu si de Dan Puric.
Participand la primele momente ale acestor Zile Culturale ale BCE (aflate la a cincea editie si dedicate anul acesta Romaniei), mi-am dat seama, printr-un esantion al vietii muzicale si culturale romanesti, ce ar putea insemna organizarea nemteasca imbinata cu o finantare adecvata, daca ar fi, printr-o minune, implantata in viata culturala romaneasca.
Atmosfera a fost excelenta, am intalnit doar artisti romani fericiti, iar rezultatul cultural - fie el sonor sau vizual - a fost pe masura, competitiv intr-un spatiu in care viata muzicala se desfasoara la alte cote decat cele pe care le cunoastem in Romania anului 2009.
Intr-un oras al bancilor cum este Frankfurt (83.000 din cele 600.000 de locuri de munca ale metropolei sunt in domeniul bancar) o sala precum cea de la Alte Oper poate fi ocupata in majoritate de un public activ din zona financiara, care cunoaste bine Triplul concert pentru vioara, violoncel, pian si orchestra si mai putin muzica lui Enescu. Totusi, acelasi public urmareste cu interes (chiar daca nu rectioneaza cu caldura) doua ample si dificile lucrari enesciene precum Suita I pentru orchestra si Capriciul romanesc pentru vioara si orchestra (solist Gabriel Croitoru), incercand sa se familiarizeze cu specificul unei culturi care ii este in continuare necunoscuta.
Datorita unei capacitati de concentrare si mobilizare admirabile, Orchestra Nationala Radio a transformat intalnirea cu dirijorul Cristian Ma