Romania demareaza joi noul Acord Stand-By de tip preventiv, încheiat cu Fondul Monetar Internaţional, principalele provocari ale Guvernului fiind continuarea consolidarii fiscale si stimularea creşterii economice. Acordul se intinde pe doi ani si are o valoare de aproximativ 3,6 miliarde de euro (reprezentând aproximativ 300% din cota pe care România o are la FMI). El se va derula simultan cu un nou acord preventiv cu Uniunea Europeană, în valoare de 1,4 miliarde de euro, precum şi cu un împrumut de 0,4 miliarde de euro de la Banca Mondială. ”Noul program prevede reforme profunde în domeniile energiei şi transporturilor, inclusiv reforme în stabilirea tarifelor, îmbunătăţirea reglementărilor din aceste sectoare şi restructurarea şi privatizarea întreprinderilor de stat”, a precizat John Lipsky, prim-adjunctul directorului general al FMI.
Reforma în energie şi transporturi va fi realizată cu sprijinul Băncii Mondiale şi Uniunii Europene. Acordul adreseaza problema companiilor de stat, în special din cele din domeniile energiei şi transporturilor. "Ideea este ca ambele sectoare să înceapă să funcţioneze mai eficient, ceea ce se va reflecta ulterior în toate celelalte domenii şi le va face să devină competitive. Întrucât FMI nu are expertiză în aceste domenii, ne vom baza pe colegii noştri de la Comisia Europeană şi Banca Mondială pentru a pune la punct detaliile”, a spus şeful misiunii FMI pentru România, Jeffrey Franks, intervievat de publicaţia online editată de Fondul Monetar.
O altă problema este cea a ineficacitatii cheltuielilor publice. “În prezent, cheltuielile publice sunt afectate de ineficienţă şi au fost utilizate sub 3% din cele 19 miliarde de euro din fonduri structurale disponibile pentru România. Trebuie să ne asigurăm că România valorifică aceste fonduri în viitor”, a mai spus Franks.
În timpul noului Acord cu FMI, sal