Reteaua sociala Facebook si search marketingul (Google) au ridicat valoarea pietei de publicitate online din Romania pe primul semestru al anului, cei doi giganti internationali facandu-se simtiti din ce in ce mai puternic pe plan local, considera jucatori din piata.
“2011 este primul an in care realizam trecerea spre o piata matura de publicitate on-line, proportiile intre display si zona Google si Facebook, apropiindu-se de distributii de bugete din state mai avansate”, considera Mugur Patrascu, managing partner iLeo, om cu peste zece ani de experienta in piata de publicitate.
Pe partea de display, datele existente indica o crestere usoara, desi Patrascu spune ca senzatia sa este mai degraba “de stagnare si expectativa”, pe cand in zonele Google si Facebook cresterile “sunt explozive”, la concurenta cu piata de display in ceea ce priveste bugetele.
Aceasta concurenta loveste insa in veniturile generate de playerii locali, acestia atragand o pondere mai redusa din bugetele alocate companiilor catre zona de online. Astfel, daca luam in calcul exclusiv bugetele alocate catre proprietatile locale Web, piata ar putea sa fi scazut cu ponderi cuprinse intre 10-15%, conform lui Mihai Seceleanu, CEO InternetCorp si Dragos Stanca, manager Q2M.
“Piata de publicitate online nu a scazut. Doar bugetele alocate catre proprietatile locale web a scazut, buna parte din banii de media ramasi indreptandu-se spre search marketing – adica Google – si social media marketing – adica Facebook, o data cu cresterea exponentiala a acestei zone. Clientii si agentiile cauta eficienta la bani cat mai putini”, considera Stanca, subliniind ca acesta este si unul dintre motivele pentru care Q2M a ales sa se asocieze cu reteaua digitala de media Thinkdigital, partener oficial de vanzari al Facebook.
Calin Rotarus, general manager Goldbach Audience, alege sa vo