Disidența României în blocul sovietic, calea națională a comunismului românesc, declarațiile publice de dezangajare și multiplicarea formelor de cooperare economică, culturală sau științifică, dar și rolul de intermediar, asumat de statul român în conflicte aflate pe agenda publică internațională, au generat o apropiere diplomatică între România şi Statele Unite ale Americii.
Relațiile dintre Statele Unite și România comunistă în perioada postbelică au cunoscut o sinuozitate care a făcut deja obiectul mai multor reflecții istoriografice. Este un subiect ce revine în actualitate pe măsură ce urmele din arhive sunt reflectate în scrisul și analiza istorică, dar și în contextul dezbaterilor publice cu privire la evoluția sistemului internațional. În esență, literatura de specialitate a consacrat faptul că, de la începutul anilor ‘60, pe fondul destinderii, dar și al discretei desprinderi a României de la locomotiva politicii externe sovietice, al tensionării raporturilor în contextul dezbaterilor pe marginea diviziunii internaționale a muncii în lagărul socialist, liderii de la București au încercat să producă o deschidere a politicii externe spre spațiul occidental. Unul dintre azimuturile acesteia, cel mai important strategic, dar și cel mai fertil, a fost cel dedicat Statelor Unite ale Americii.
Dacă, până în anul 1960, raporturile diplomatice au fost cvasiinexistente, treptat, până la sfârșitul decadei, prin contacte diplomatice discrete sau prin angajarea unor discuții legate de interesele economice ale României, au fost degajate direcții de contact care au fost fructificate până la un nivel foarte înalt. Disidența României în blocul sovietic, calea națională a comunismului românesc, declarațiile publice de dezangajare și multiplicarea formelor de cooperare economică, culturală sau științifică, dar și rolul de intermediar,