Dintre toate sectoarele economiei europene, industria auto este cea mai afectata de aprecierea rapida a monedei unice.
Pe masura ce dolarul atinge noi minime in raport cu moneda euro, producatorii europeni de automobile incearca sa gaseasca noi modalitati de a compensa profitabilitatea in scadere de pe piata americana, scrie cotidianul de business The Wall Street Journal.
BMW avertizeaza ca ar putea fi necesare noi reduceri de locuri de munca. Volkswagen accelereaza ritmul lucrarilor de constructie a unei fabrici in Statele Unite si vizeaza cresterea activitatii de productie in tarile din sfera de influenta a dolarului. Intre timp, Porsche directioneaza o mai mare parte din automobile catre locuri cum ar fi China, unde temerile de ordin monetar nu sunt reprezentative.
Statele Unite reprezinta cea mai mare piata auto individuala, cu aproximativ 16,1 milioane de automobile si camioane usoare comercializate anul trecut. In Germania, inmatricularile de automobile noi au totalizat 3,5 milioane in 2007, cifra atingand 2,8 milioane in Marea Britanie.
Insa, pe fondul deprecierii dolarului, piata americana devine mai putin profitabila pentru producatorii europeni, care-si fabrica majoritatea produselor in tari care utilizeaza moneda euro sau au monede raportate la euro. Un euro puternic face un Porsche fabricat in Germania fie mai scump pentru consumatorii americani, fie mai putin profitabil pentru producatorul sau.
Pentru a-si reduce expunerea fata de dolarul aflat in scadere, Volkswagen, BMW, Porsche Automobil Holding si Daimler practica hedgingul. Operatiunea implica achizitionarea de contracte financiare pe piete pentru a contracara fluctuatiile monetare. In plus, companii europene incluzand VW, BMW si Daimler au construit sau extins fabrici din Statele Unite, Brazilia si Mexic, reducandu-si astfel importurile din Europa.
To