Concertul Filarmonicii „Moldova” din Iaşi, dirijată de Leo Hussain, a început joi 5 septembrie, la Ateneu, cu Simfonia Memorial de Cornel Ţăranu, prezentată public în primă audiţie la Cluj, în anul 2011.
Lucrarea este un lamento închinat tuturor victimelor totalitarismului, luptătorilor din trecut şi de astăzi pentru libertate – acea libertate care este năzuinţa mereu actuală a umanităţii. Structura monopartită e bazată pe principiul opoziţiei dintre două idei contrastante care-şi găsesc în final armonizarea. În repriza formei de sonată apare şi o a treia temă cu expresie tânguitoare, expusă de trompetă.
Limbajul conţine abordări modale, cromatice, momente de polifonie, precum şi unele zone repetitive. Conţinutul muzicii comunică o diversitate amplă de trăiri de natură tragică. Auditorul trece prin stări de jale, disperare, îndârjire, pe fondul unei continue apăsări dureroase; are loc o confruntare încrâncenată care ne impune respectul încărcat de recunoştinţă faţă de cei, cunoscuţi sau anonimi, care au sfidat imposibilul apărând dreptul la independenţa spiritului în lupta cu forţele răului impus. Interpreţii au izbutit să pună în evidenţă tragismul profund şi intens al simfoniei lui Cornel Ţăranu.
Eficienţă şi soprană
Concertul pentru pian şi orchestră op. 188 de Sir Peter Max-well Davies, compus în anul 1997, a dat prilejul pianistului Marino Formenti să-şi demonstreze specializarea şi predilecţia pentru repertoriul modern. Materialul sonor al lucrării conţine o mare varietate de sugestii istorice, prezente în mod discret în ţesătura muzicii, ca aluzii îndepărtate venite din universul baroc, din retorica romantică, expresionism, muzică de jazz, de la stilul lui Bartók sau al lui Prokofiev.
Satisfacţia majoră a ascultătorului provine din felul în care compozitorul tratează pianul ca pe un aut