Ritmul sustinut al cresterii pretului barilului de petrol brut ar putea sa determine o franare a pietei calatoriilor de afaceri, multe companii la nivel international fiind deja nevoite sa reduca bugetele destinate deplasarilor in interes de serviciu.
Anual un numar important de manageri, sefi de proiecte sau tehnicieni sunt trimisi sa traverseze lumea intreaga in interes de serviciu. Cu o piata ce devine pe zi ce trece tot mai mondializata, companiile se vad nevoite sa reduca costurile de deplasare ale salariatiilor ce cresc de la an la an. O crestere, ce se conjuga si prin evolutia rapida a preturilor de transport, mai ales cele aeriene. In fata acestei duble constrangeri, organizatiile cauta sa limiteze deplasarile in interes de serviciu si sa isi reduca cheltuielile, trecand la un sistem „low cost”.
Majoritatea companiilor recunosc insa ca asemenea deplasari sunt indispensabile pentru intrarea pe noi piete astfel incat reducerea brusca a numarului acestora reprezinta o dificultate. Totusi bugetele alocate calatoriilor de afaceri sunt analizate in prezent cu mai multa atentie.
Multinationalele care au filiale pe cele cinci continente au inregistrat o crestere semnificativa a costurilor destinate calatoriilor de afaceri mai ales in zona departamentelor de marketing si dezvoltare, tehnic si top management. In Franta, de exemplu, bugetele alocate in acest sens depasesc 6 milioane de euro.
Tendinta de a reduce cheltuielile pentru deplasarile in interes de serviciu este luata in serios si de companiile de talie medie, ingrijorate de bugetele tot mai mari alocate de la an la an.
Solutii radicale
Capgemini, unul din liderii mondiali in consultanta, tehnologie si „servicii locale profesionale” a atins in 2007 un buget de 400 de milioane de euro.
„Cresterea pretului carburantului a avut clar un impact asupra bugetului nostru a