Tot mai puţine companii vor apela anul acesta la firmele specializate în leasing pentru a se dota cu maşini sau cu diverse echipamente, din cauza evoluţiei economiei, dar şi a situaţiei dificile de pe pieţele internaţionale. Firmele de leasing nu sunt optimiste şi se aşteaptă la o scădere a pieţei, în ansamblu, cu 20-30%, până la 3,37-3,85 mld. de euro în 2009 faţă de anul trecut, conform Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB România. Aceasta, în condiţiile în care autovehiculele reprezintă 71% din totalul bunurilor finanţate prin leasing. Prognoza de reducere vine după ce, anul trecut, piaţa a înregistrat o scădere cu 2,6% faţă de 2007, la 4,817 miliarde euro.
Reprezentanţii ALB dau vina pe taxa de poluare auto, dar şi pe criza financiară, care şi-au făcut simţite efectele mai ales în ultimul trimestru din 2008, printr-o scădere cu 60% a finanţărilor. Într-adevăr, numai de la începutul lunii octombrie a anului trecut, cursul a crescut cu 15%, situaţie ce i-a făcut pe mulţi patroni să renunţe la contractele de leasing – care sunt încheiate în euro. Oficialii ALB spun însă că nu există o evidenţă a numărului maşinilor reposedate. „În niciun caz leasingul nu este o soluţie pentru a schimba maşina după bunul plac“, spune Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociaţiei. Asemenea situaţii există însă la nivelul multor firme de leasing. De altfel, oficialii Ţiriac Autorulate au precizat recent într-un comunicat că tot mai mulţi proprietari de limuzine Mercedes cer companiei să le schimbe cu Mercedes-uri din clase mai mici şi să le plătească diferenţa de clasă în bani. Partea bună pentru cei presaţi de datorii e că la Ţiriac Autorulate aprobarea dosarelor de credit şi leasing se face în două ore şi cu minimum de documente. (S.S.)
Tot mai puţine companii vor apela anul acesta la firmele specializate în leasing pentru a se dota cu maşini sau cu diverse e