Primăria Timişoara cheltuieşte anual aproximativ 15 milioane de euro pe asfaltări de sezon şi întreţinere, menite să astupe gropile din carosabil. De ani buni, banii se scurg cu dedicaţie în conturile a câtorva firme agreate, prin aranjarea licitaţiilor. Jurnalul Naţional a obţinut documentaţiile, dar şi o expertiză extrajudiciară ce demonstrează mecanismul prin care reprezentanţii Primăriei măsluiesc normele de deviz şi jefuiesc bugetul municipalităţii în favoarea câtorva patroni din oraş.
Pentru a împărţi egal tuturor prietenilor, experţii Primăriei au divizat oraşul în patru zone de lucru, fiecare fiind atribuită câte unei firme care să facă asfaltările. Câştigarea licitaţiei este garantată, licitatorii nedoriţi fiind eliminaţi prin aplicarea unui dublu standard în evaluarea competitorilor, în funcţie de interese. Una dintre cele mai bănoase şi mai vânate licitaţii de către drumari a fost cea pentru întreţinerea străzilor din Timişoara şi a avut loc la sfârşitul anului trecut.
UN AMĂNUNT DE MILIOANE
Lucrările nu pot începe, deoarece rezultatele au fost contestate în instanţă, după ce aranjamentele au ieşit la lumină. Concurenţa a fost extrem de strânsă între competitori şi a fost decisă de ceea ce pare detaliu fără însemnătate: normele de deviz. Acestea sunt stabilite conform unor standarde tehnice unice pe ţară şi nu pot fi modificate. Totuşi, legea e doar pentru unii, iar o expertiză a dovedit că firmele câştigătoare au modificat aceste norme, cum ar fi numărul de ore de lucru sau cantităţile de materiale.
Astfel, prin diminuarea resurselor conform indicatoarelor de deviz, preţul final de la licitaţii este micşorat artificial, asigurând câştigarea contractului. Modificarea normelor de deviz sunt ilegale, din cauză că nu le asigură competitorilor şanse egale în câştigarea licitaţiilor. Modul în care au fost stabiliţi