‘’In Romania s-ar putea circula relativ normal dupa 2013’’
In Romania se va putea circula relativ normal dupa 2013, cu conditia sa se reabiliteze aproximativ 3.000 de kilometri si sa fie finalizat cel putin un culoar din autostrada Constanta-Nadlac, au declarat pentru NewsIn surse din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale.
Potrivit sursele citate, traficul se desfasura in 1990 in proportie de 90% pe CFR si doar 9% pe celelalte module de transport. Anul 2007 a adus o crestere cu 87% a traficului auto si doar 13% pe alte module de transport in timp ce "zestrea pe infrastructura" a crescut doar cu kilometrii realizati la Autostrada Bucuresti- Cernavoda si cateva tronsoane din Centura Pitesti si Craiova la patru benzi.
O explicatie data de specialisti din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) este aceea ca lipsa de finantare a transportului de marfa pe calea ferata (la CFR Marfa) a facut ca o parte din transportul de marfa sa fie transferata pe sosele, ceea ce a contribuit la supraaglomearatia din prezent si la degradarea drumurilor.
"Traficul rutier a crescut de la 400.000 de autovehicule in 1990 la 3,2 milioane vehicule in prezent, observandu-se o crestere de opt ori a numarului de vehicule. Cu toate acestea, fondurile s-au mentinut procentual la nivelul anului 1990, cu exceptii de un procent in plus in anii electorali. Astfel, nealocarea sumelor necesare catre CFR Marfa si lipsa concurentei intre segmentul auto si cel pe calea ferata duce in consecinta la distrugerea dumurilor. Traficul auto de marfa a crescut deoarece este mai ieftin decat cel pe calea ferata si a devenit sufocant," au declarat pentru NewsIn surse din cadrul Ministerului Transporturilor.
La ora actuala, in Romania sunt 16.369 de kilometri de drumuri nationale din care 6.072 kilometri drumuri deschise tr