Producţiile recente de la Hollywood arată că Holocaustul, Germania nazistă şi al II-lea război mondial au rămas surse importante de inspiraţie. Deşi subiectele extrase din jumătatea nefastă a secolului XX au tot fost frecventate, este de remarcat buna calitate a unor filme precum Defiance (reconstituirea activităţii unui grup de rezistenţă evreiesc din Bielorusia, care a salvat din Holocaust circa 1.200 de evrei, mai mult decât Oskar Schindler), The Boy in the Striped Pyjamas (o ficţiune despre prietenia dintre un copil evreu din lagăr şi fiul comandantului lagărului), Valkyrie (povestea complotului împotriva lui Hitler din iulie 1944), Good (adaptarea unei piese de teatru despre un bun german care se face în scrierile sale avocatul eutanasiei şi se vede dintr-o dată integrat în campania de propagandă a regimului nazist, care folosea eutanasia ca mijloc de exterminare) sau The Reader.
The Reader (Cititorul) despre care va fi vorba în cele ce urmează a fost adus în prim plan de recenta decernare a Premiilor Oscar la care Kate Winslet, deţinătoarea rolului principal, a primit Premiul Academiei Americane de Film (care se adaugă unui Glob de Aur şi unui Premiu Bafta pentru acelaşi rol).
Cititorul decupează o porţiune de trecut inutilizabil. Pelicula are în prim plan o figură de mai multe ori problematică o femeie analfabetă, care în prima parte a filmului are o relaţie amoroasă cu un adolescent de 15 ani, ce o fascinează citindu-i din marii autori, iar în a doua parte ne apare ca fostă membră a SS, care este judecată şi trimisă în închisoare pentru implicare în crime în timpul Holocaustului.
Între ruşine şi vinovăţie
Cele două părţi ale filmului care pune în scenă romanul (tradus şi la noi) cu acelaşi nume al lui Bernhard Schlink, un mare success internaţional în 1995, când a fost publicat parcă nici nu au legătură una cu alta. Şi a