O dată la cinci ani e iureş la vamă. Se iau între cinci şi 85 de vameşi şi poliţişti de frontieră, se amestecă bine, se frământă, se lasă la dospit. Ulterior, trei sferturi dintre ei revin pe la vămile care i-au consacrat, se acoperă şi se lasă la răcit. Rămân "pe foc" aproximativ trei-patru la sută dintre cei amestecaţi iniţial, care s-au băgat în aluat fără ordin.
Aceasta este reţeta jalnică de aburire a cârcotaşilor care nu ne vor în Schengen. De ani de zile ni se sugerează, ni se spune, ni se cere să facem ceva cu vama de pe frontiera de Est care, o dată cu intrarea României în Schengen, va deveni frontieră a UE.
Iar România spune că face şi că e pregătită, iar dacă ar fi să ne luăm după dotările şi banii cheltuiţi în ultimul an, în vederea securizării graniţei de Est, pe linia Galaţi - Suceava, e foarte posibil să fie aşa. De exemplu, Poliţia de Frontieră Suceava s-a dotat cu sute de autoturisme, de la Audi la Volkswagen, Land Rover Defender cu termoviziune, VW Transporter, Iveco Massif. S-a blindat cu echipamente de supraveghere a frontierei, a pus la punct un subsistem de comunicaţii, în regim TETRA, pentru verificarea persoanelor şi a mijloacelor de transport. La fel, Poliţia de Frontieră Iaşi, care a achiziţionat zeci de VW Passat şi Variant, Audi A4, microbuze 8+1 - VW Transporter, ATV-uri şi autospeciale de supraveghere cu termoviziune tip Land Rover Discovery 4. Punctele de frontieră Vaslui, Botoşani şi Galaţi au beneficiat şi ele de o atare dotare.
Nu se poate spune că poliţiştii de frontieră n-au fost instruiţi şi pregătiţi pe serviciul de graniţă şi despre cum şi cu ce se mănâncă echipamentele de ultimă generaţie.
Şi cu toate astea, frontiera, cu tot cu vamă, e svaiţer. Traficul de droguri, carne vie, ţigări şi arme se face, grupa mare, pe relaţia Moldova, Ucraina - România - restul lumii.
Degeaba se supără preşedintele T