Companiile de stat din Grecia au datorii cumulate de aproximativ 26 mld. euro, echivalentul a 11% din Produsul Intern Brut al statului sud-mediteranean, potrivit analiştilor intervievaţi de The New York Times. Dintre acestea, lider absolut este Compania Feroviară Naţională (Hellenic Railways), ale cărei datorii au urcat în ultima perioadă la aproximativ 10 mld. euro, sau circa 5% din PIB-ul Greciei. Mai mult, compania continuă să acumuleze datorii, iar pierderile se ridică la 3 mil. euro pe zi.
În prezent, ca şi condiţie pentru ajutorul financiar în valoare de 110 mld. euro primit de Grecia de la Fondul Monetar Internaţional şi de la Uniunea Europeană, Atena trebuie să includă în datoria publică şi obligaţiile financiare ale companiilor de stat, motiv pentru care gradul de îndatorare al Greciei ar putea ajunge să depăşească 130% din PIB.
Mulţi analişti şi economişti au avertizat că Hellenic Railways ar trebui să renunţe la majoritatea rutelor pe care operează, în special la cele din regiunea muntoasă Peloponez, care de cele mai multe ori circulă aproape goale.
Cele mai recente cifre financiare arată că această companie a consemnat pierderi de peste un mld. euro în 2008, în condiţiile în care cifra de afaceri s-a ridicat la puţin peste 250 mil. euro. Pierderile nu sunt o surpriză, având în vedere că Hellenic Railways plăteşte în medie 60.000 de euro pe an pentru fiecare angajat, în timp ce un conductor de tren primeşte 100.000 de euro.
Fără doar şi poate, dezechilibrele financiare caracterizează aproape toţi operatorii feroviari din Europa, în condiţiile în care preţurile la biletele de tren sunt menţinute la un nivel destul de redus, din motive de politică socială. Chiar şi aşa, Hellenic Railways se află într-o situaţie mult mai delicată. Pentru a atinge pragul de rentabilitate, compania feroviară de stat ar trebui să crească numărul de pasag