Motivele pentru care relatiile dintre agentii si clientii de publicitate sunt tot mai tensionate si duc, in prezent, la campanii publicitare tot mai slabe si la cresterea incertitudinilor privind bugetele de marketing nu tin neaparat de criza. Ele au fost semnalate, in diverse studii si analize, de mai multi ani. Problemele dintre agentii si clienti si posibile solutii pentru acestea au fost prezentate, joi, in cadrul unei conferinte sustinute de Marina Natanova (Rusia) si Olga Vaganova (Ucraina), asociate in cadrul retelei internationale de consultanta de marketing Futurelab.
In cadrul Marketing Innovation Conference, eveniment organizat joi de IAA Young Professionals si Futurelab, Natanova si Vaganova au prezentat atat exemple recente, cat si studii mai vechi ce demonstreaza ca atat companiile, cat si agentiile de publicitate la care acestea apeleaza trebuie sa-si schimbe atitudinea daca doresc sa-si eficientizeze campaniile de marketing si publicitate, tinand cont de schimbarile in randul consumatorilor.
Potrivit prezentarii sustinute de Natanova si Vaganova:
Un semnal de alarma vine din Rusia, tara unde, in urma cu cativa ani, a aparut o lege ce a diminuat spatiul alocat publicitatii de posturile de televiziune. Scaderea numarului de reclame pe TV, ca urmare a acestei modificari, abia a fost observata de consumatorii de televiziuneInca de la inceputul anului 2009, diverse institutii, companii sau grupuri precum Wachovia, GroupM sau Morgan Stanley preconizau scaderi substantiale pentru cheltuilelile publicitare in acest an de criza, in SUA, scaderile asteptate variind intre -1% si -7% In conditiile unor astfel de predictii, exista cazuri precum cel al unei companii din Rusia care, dupa declansarea crizei economice, a taiat de doua randuri bugetul sau de marketing, initial foarte mare. Efectele campaniilor sale de comunicare au fost, in g