Criza financiara internationala ar putea fi o gura de aer pentru dezvoltatorii si retailerii din piata locala, insa ar putea insemna si ca anumite centre comerciale anuntate sa nu fie realizate pe termen scurt si mediu, au concluzionat specialistii prezenti la Conferinta anuala a International Council of Shopping Centers (ICSC) in Romania.
Confruntandu-se cu criza de pe piata financiara internationala, dezvoltatorii si retailerii spun ca aceasta ar putea reprezenta o oportunitate pentru sectorul de real estate ilocal, avand posibilitatea de a analiza retrospectiv ceea ce au realizat in jumatate din timpul necesar altor tari si de a-si planifica strategic viitorul.
In acelasi timp insa ar putea insemna ca anumite centre comerciale anuntate sa nu fie in fapt realizate pe termen scurt si mediu, Razvan Gheorghe, Director General al companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Activ Consulting, fiind de parere ca aceasta pauza este o gura de aer care ar putea ajuta industria sa se plaseze pe baze mai solide si sustenabile.
“Totalul suprafetei inchiriabile va depasi doua milioane de mp pana la sfarsitul anlui 2010, daca toate proiectele anuntate vor fi realizate. Sunt atat de multe centre comerciale anuntate, inca este posibil ca ele sa depaseasca capacitatea prezenta a retailerilor de a se extinde”, a afirmat Razvan Gheorghe.
Cu 24 de centre comerciale deschise pana la sfarsitului lui 2007 si inca 36 anuntate, oficialii din real estate-ul romanesc s-au intrebat daca o tara cu o populatie de 22 milioane de locuitori, dintre care multi locuiesc departe de aria de acoperire a oricarui centru comercial, va putea sustine o astfel de crestere in retail.
“Suntem intr-una dintre cele mai dificile situatii economice cu care ne-am confruntat pana acum, dar proprietatile sunt o investitie pe termen lung. Avand in vedere lipsa de lichiditati