Bancherii amână pe cât posibil aplicarea noilor reglementări pentru creditele pentru consumatori, în condiţiile în care Ordonanţa nr. 50 din iunie este interpretată de fiecare parte în mod diferit, însă în acest timp presiunile se acumulează în tabăra tot mai numeroasă a clienţilor nemulţumiţi. Discuţiile pleacă de pe poziţii de forţă: în timp ce bancherii, cu aprobarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, vor să creeze formule de calcul care să le lase dobânzile la nivelurile din iunie, clienţii cer reduceri semnificative, întrucât mulţi dintre ei au văzut că dobânzile, prevăzute ca variabile în contractele de credit, au urcat vertiginos în 2008-2009, însă au rămas nemodificate de atunci, deşi condiţiile s-au îmbunătăţit pe pieţele financiare.
"Noi am chemat clienţii în unităţi după data de 13 septembrie, momentan punem la punct ultimele detalii ale actelor adiţionale", spune Ionuţ Stanimir, şeful departamentului de comunicare externă la BCR, cea mai mare bancă locală.
Ordonanţa, intrată în vigoare în iunie, permite băncilor să actualizeze contractele pentru creditele aflate în derulare până la data de 21 septembrie. Unii clienţi consideră însă că, de vreme ce Ordonanţa este în vigoare din iunie, şi prevederile acesteia ar trebui să se aplice cu aceeaşi dată şi nu odată cu semnarea actului adiţional. Dacă odată cu semnarea actului adiţional s-ar produce modificări de costuri, banca ar trebui să restituie sumele încasate de la clienţi.
Prin noile reglementări, clientul are dreptul, dacă nu este de acord cu condiţiile impuse de bancă, să renunţe la contract (adică să ramburseze integral creditul) fără costuri suplimentare. Majoritatea clienţilor sunt însă în imposibilitatea de a rambursa creditul, întrucât nu au nici sumele disponibile şi nici nu pot obţine o refinanţare de la o altă bancă, întrucât condiţiile de finanţare