Serviciile de telefonie mobilă au crescut semnificativ în 2008, iar consumatorii români au plătit cu 4 euro mai puţin la factură decât în 2007, respective 14,22 de euro, se arată într-un raport al Comisiei Europene prezentat ieri.
Câteva din schimbările importante sunt portabilitatea numerelor de telefon şi serviciul de urgenţă european 112, care funcţionează de asemenea mult mai bine. Cu toate acestea, independenţa agenţiei naţionale de reglementare în telecom a fost "subminată" în repetate rânduri, iar ca urmare s-au înregistrat întarzieri serioase în implementarea serviciilor telecom şi buna funcţionare a instituţiei.
De asemenea, România se numără printre codaşele Europei la utilizarea Internetului în bandă largă, fiind necesare investiţii serioase, care să îmbunătăţească situaţia din acest domeniu.
Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă a ajuns la 103%, în ianuarie 2009 (în creştere de la 86% anul trecut). Cu toate acestea, aceasta este încă sub media UE, de 119%. Aproape 60% din utilizatorii de telefoane mobile au optat pentru servicii pre-paid, cei doi mai operatori deţin 76% din piaţă, iar cel de-al treilea şi-a crescut cota de piaţă cu peste 53% (Cosmote).
Cel mai nou operator de pe piaţa românească de telecom, RDS&RCS, şi-a lansat serviciile în 2007, anunţând peste 1,2 milioane de abonaţi în noiembrie 2008. România s-a bucurat şi de un bun preţ pe minut la apelurile vocale de 0,08 euro comparativ cu media europeană de 0,14 euro.
De asemenea s-au înregistrat puţine progrese în ceea ce priveşte accesul la serviciile de telecomunicaţii fixe pentru orice persoană care are nevoie de acestea, în conformitate cu Directiva CE cu privire la serviciul universal.
România a continuat să deschidă telecentre în zonele rurale pentru a oferi accesul la telefon, fax şi conexiunie Int