Deşi în jur de 3,3 milioane elevi au început şcoala pe 16 septembrie, 24% din şcolile româneşti nu au avize sanitare valabile. Ba mai mult, mare parte din ele se confruntă cu o altă mare problemă – lipsa de personal medical specializat. În momentul de faţă, un medic şcolar are în grijă aproximativ patru unităţi de învăţământ şi peste 2.500 de elevi.
Concret, la nivel naţional, există puţin peste 1.500 de medici şcolari şi în jur de 2.000 de asistente, în condiţiile în care cifrele ar trebui să fie duble. Pe de altă parte, dascălii atrag atenţia că în lipsa cadrelor medicale, „sunt legaţi de mâini şi de picioare” atunci când un elev se accidentează sau i se face rău în clasă. În astfel de situaţii, singura soluţie este să-i cheme pe părinţi să-şi ducă micuţii la cel mai apropiat spital.
„Noi nu avem dreptul să le administrăm absolut niciun medicament copiilor. Atunci când i se face rău unui elev şi nu e în şcoală nici asistenta, nici medicul, chemăm părinţii să-i ia acasă. Eu, ca învăţătoare, nu-mi dau seama dacă are vreo boală contagioasă sau altă afecţiune, însă medicii văd imediat, de aceea este foarte important controlul efectuat cel puţin la începutul anului şcolar“, este de părere Liliana Antonie, învăţătoare la o şcoală din Capitală.
CAZURI GRAVE IDENTIFICATE DE MEDICII ŞCOLII
Spre exemplu, învăţătoarea îşi aminteşte că au fost cazuri în care cadrul medical a identificat boli ale elevilor, care s-au confirmat după ce i-au trimis cu părinţii la medicul specialist.
„Am avut un caz de scarlatină pe care l-a identificat asistenta medicală, altfel cine ştie cum se răspândea, la fel când am avut o fată diagnosticată cu virusul gripei porcine, am reuşit să izolăm clasa. Iar la controlul uzual de la început de an şcolar, doamna doctor a văzut că ceva nu e în regulă la inima unui copil şi l-a trimis l-a specialis