Primul zvon a transpirat în afara Ministerului Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional (MCCPN), săptămîna trecută, în zilele precedînd şedinţa de Guvern din 12 august, şi privea posibilitatea ca unele instituţii în subordinea directă a MCCPN să fie, la rîndu-le, vizate de anunţata reformă a agenţiilor guvernamentale. Marţea trecută, la conferinţa de presă de după şedinţa de Guvern, ministrul Teodor Paleologu a făcut publică lista comasărilor, desfiinţărilor şi reducerilor de personal, în cadrul respectivelor instituţii: 182 de posturi tăiate, Institutul Naţional de Cercetare în Domeniul Conservării şi Restaurării preluat de Muzeul Naţional de Istorie a României, Institutul Naţional pentru Memoria Exilului Românesc, preluat de Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, Centrul „Sala Palatului“, unit cu Artexim, Institutul Naţional al Monumentelor Istorice (INMI), comasat cu Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice (ONMI), Centrul de Pregătire Profesională în Cultură, comasat cu Centrul European de Cultură din Sinaia, iar Centrul de Consultanţă pentru Programe Culturale Europene, Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii şi CIMEC – Institutul de memorie culturală –, comasate şi ele. Conform informaţiilor pe care le deţinem, se pare că nici una dintre instituţiile vizate n-au fost informate sau consultate oficial în privinţa deciziilor care urmau să fie luate, iar propunerile de modificări şi notele lor de fundamentare nu au fost făcute publice. Sigur, ministerul poate, în limitele lui de iniţiativă legislativă, să facă ce crede de cuviinţă în relaţie cu instituţiile subordonate. Luat de valul cu mare rezonanţă publică al restructurării celor care „sfidează opinia publică şi bugetarul de rînd“ (Emil Boc), MCCPN ar avea de răspuns, însă, la următoarele întrebări: modalitatea în care a procedat la reformare e legală? Măsurile luate sînt fun