Companiile aeriene încep să solicite ajutor de la Uniunea Europeană, după modelul planului de salvare a băncilor, în condiţiile în care norul de cenuşă vulcanică a paralizat aproape 80 la sută din traficul deasupra Europei, provocând pierderi zilnice de sute de milioane de euro, informează NewsIn.
Primul transportator aerian care a cerut un astfel de sprijin este Brussels Airlines, din Belgia. "Nimeni din sector nu poate suporta aşa ceva", a afirmat sâmbătă purtătorul de cuvânt al companiei, Geert Sciot.
"Este o situaţie excepţională. O putem compara cu cazul în care agricultorii s-ar confrunta cu intemperii importante. Şi ei ar cere sprijin", a explicat Sciot, subliniind că situaţiile excepţionale necesită măsuri excepţionale.
Potrivit Bloomberg, norul de cenuşă cauzat de erupţia vulcanică din Islanda a dus la anularea a 77% din cursele aeriene prevăzute pentru sâmbătă, iar nordul şi centrul Europei ar putea rămâne închis traficului aerian până joi, 22 aprilie. Estimările Asociaţiei Internaţionale a Transportului Aerian (IATA) indică pierderi zilnice de circa 150 milioane euro pentru companiile aeriene din cauza blocării traficului.
În urma solicitării Brussels Airlines, autorităţile belgiene preferă să rămână prudente şi exclud o acţiune la nivel naţional. "Companiile au obligaţii faţă de clienţii lor. Costurile sunt rezultatul unei legi europene. Înţeleg că sunt importante, însă soluţia trebuie găsită la nivelul Uniunii Europene. Vom discuta despre aceasta cu Comisia Europeană", a explicat Etienne Schouppe, secretar de stat belgian responsabil cu transporturile.
Însă unele agenţii internaţionale de presă citează surse de la Bruxelles care indică posibilitatea unui plan de ajutor pentru transportatorii aerieni, după modelul celui de susţinere a băncilor în faţa crizei financiare. Totuşi, sursele de finanţare lipsesc în prezent, în cond