La categoria „indicatori cu impact în business" consider că intră şi dezvoltarea personală, chiar dacă uneori direcţiile sale nu au o legătură evidentă cu afacerile. În 2011 am remarcat o creştere importantă a apetitului pentru propria dezvoltare, fie pentru performanţă profesională, fie pentru subiecte care ţin de viaţa personală. Trecerea de la „ne trimit la...", la „vreau să merg la..." s-a facut pe nesimţite. Şi din cauza reducerii numărului de cursuri plătite de companie, dar şi datorită acutizării nevoii de adaptare la un nou mediu.
A crescut numărul de oameni care solicită să facă coaching. Este probabil rezultatul promovării acestui instrument de dezvoltare, dar înclin să cred că este vorba şi de nevoia de soluţii personalizate de dezvoltare, apărută la cei care sunt acum între 35 şi 45 ani şi au trecut prin tot felul de cursuri, dar şi la cei foarte tineri (segmentul 20-25 ani) care au fost expuşi la o mare cantitate de informaţie şi simt nevoia unor clarificări/asezări în matcă.
Programele de dezvoltare personală care s-au bucurat de succes, au urmărit domenii ca:
- eficienţă personală, stress/time management - ei bine, cea mai bună campanie de marketing a ultimului deceniu, „The Secret", a lovit din plin în această zonă;
- eficienţă financiară - cca 1/3 din programele promovate au propovăduit soluţii minune tip... să vedem dacă ghiciţi... BINGO!!! „The Secret"!!!;
- managementul relaţiilor - în familie, pe lângă familie, părinte-copil, copil-părinte, în cuplu, în afara cuplului, cu sine, fară sine, în general, în particular, cu Divinitatea, cu eu-l, cu ego-ul, fară ego etc.-etc.-etc. Mai în glumă, mai în serios orice fel de relaţie ai fi vrut/avut în 2011, ai avut de unde alege;
- alimentaţie sănătoasă - unde am remarcat o creştere a curentului vegan şi mai ales a celui raw vegan, amândouă cu majore beneficii pentru să