Evanghelia dupa Iuda poate fi, fara probleme, considerata una gnostica, pentru ca pune accentul pe gnosis, adica pe cunoasterea de Dumnezeu, o cunoastere directa, neintermediata, Dumnezeu fiind duhul si lumina din interiorul fiecarei fiinte umane. Descoperita intimplator in nisipurile Egiptului de Mijloc dupa circa 1600 de ani, aceasta Evanghelie a ajuns foarte repede un bestseller international. Editata de Rodolphe Kasser, Marvin Meyer si Gregor Wurst, lucrarea apare sub sigla National Geografic, in romaneste, la Editura Egmont, Bucuresti, 2007, cu un comentariu aditional de Bart D. Ehrman. Codexul a fost descoperit in anii 1970, a trecut prin miinile mai multor negustori de antichitati de pe trei continente si abia in 2001 intra pe miinile specialistilor pentru reconstituire si restaurare. Textul gasit era scris in copta si era insotit de comentarii explicative. Este, deci, vorba despre un text nevazut de nimeni un mileniu si jumatate, un text despre care nici nu se stia ca ar fi existat si care ni-l prezinta pe Hristos din perspectiva lui Iuda Iscarioteanul, cel considerat, cel putin de la Irineu incoace, deci din secolul al II-lea crestin, drept prototipul tradatorului. Din document reiese insa cu totul altceva: Iuda ne relateaza cum ca Iisus i-ar fi cerut sa-l tradeze, ca sa se implineasca profetia, impartasindu-i inca si alte secrete. Iuda apare, deci, ca un apostol model, considerindu-se singurul capabil cu adevarat sa-l inteleaga pe Iisus. Aceasta Evanghelie ne ofera, dincolo de metamorfoza personajului numit Iuda, o noua modalitate de intelegere a mesajului transmis de Iisus Hristos, precum si clarificari suplimentare ale fascinantei istorii a crestinismului primitiv. Evangheliile canonice ne-au obisnuit cu un Iuda ticalos, tradator de Dumnezeu si iubitor de arginti, si acum iata-l aducindu-ne "vestea cea buna". Sa fi fost celebrul "sarut al lui Iuda" porunc