Aseară, la apusul soarelui, a început Rosh Hashana, Anul Nou evreiesc, 5774 de la Geneză.
Timp de zece zile, credincioşii îşi fac o sistematică introspecţie, pocăindu-se pentru păcatele săvârşite în anul care a trecut. Aceste zece zile se numesc Zilele Înfricoşătoare (Yamim Noraim), când Dumnezeu îi judecă pe oameni, ca să îi absolve de Yom Kippur (Ziua Iertării).
E un răstimp al împăcării cu Dumnezeu şi cu cei cărora le-am greşit. Nu e o sărbătoare exuberantă, ca la noi, ci una solemnă.
În familiile evreieşti, se înmoiae bucăţi de măr în miere şi îşi urează unii altora un an mai dulce.
În răstimpul numit Yamim Noraim, se cântă o rugăciune tulburătoare – Avinu Malkenu (Tatăl nostru, Regle nostru), singura rugăciune (improvizată de Rabbi Akiva), care se spune că, la vreme de mare restrişte, ar fi avut trecere în faţa lui Dumnezeu.
N-am să vorbesc astăzi despre război.
Tuturor – înţelepciune şi un an mai dulce!
”Tatăl Nostru, Regele Nostru, am păcătuit în ochii Tăi./ Tatăl Nostru, Regele Nostru, n-avem alt rege în afară de Tine/ Tatăl Nostru, Regele Nostru, în numele Tău – ai grijă de noi/ Tatăl Nostru, Regele nostru, năruie planul celor ce ne urăsc...”
Aseară, la apusul soarelui, a început Rosh Hashana, Anul Nou evreiesc, 5774 de la Geneză.
Timp de zece zile, credincioşii îşi fac o sistematică introspecţie, pocăindu-se pentru păcatele săvârşite în anul care a trecut. Aceste zece zile se numesc Zilele Înfricoşătoare (Yamim Noraim), când Dumnezeu îi judecă pe oameni, ca să îi absolve de Yom Kippur (Ziua Iertării).
E un răstimp al împăcării cu Dumnezeu şi cu cei cărora le-am greşit. Nu e o sărbătoare exuberantă, ca la noi, ci una solemnă.
În familiile evreieşti, se înmoiae bucăţi de măr în miere şi îşi urează unii altora un an mai dulce.
În răstimpul numit Yamim Noraim, se cântă o rugăciu