Proiectul legii educatiei este contestat aproape la unison. Sindicatele si ONG-urile cer ministerului sa prezinte studiul de impact pe care se bazeaza modificarile.
Decizia eliminarii testelor nationale si inlocuirea lor cu tezele cu subiect unic ca formula de admitere in liceu a provocat un val de proteste. Sindicalisti, ONG-uri de profil, profesori, parinti si chiar elevi resping propunerea ministrului Adomnitei, sustinand ca nu exista un studiu de impact care sa justifice o asemenea masura.
Agentia de Evaluare si Asigurare a Calitatii Educatiei cere printr-un comunicat de presa ca ministerul sa prezinte in 24 de ore studiul de impact care a dus la aceasta decizie si numele specialistilor care l-au elaborat. Contestarea are la baza argumentul "lipsei de credibilitate". "La tezele cu subiect unic nu exista certitudinea ca unii elevi nu vor fi avantajati de profesorii supraveghetori si corectori in detrimentul altora. Miza fiind asa de mare, vor fi presiuni uriase pentru note mari din partea parintilor", precizeaza reprezentantii Asociatiei. Cele doua ONG-uri, alaturi de Federatia Educatiei Nationale, se angajeaza sa faca lobby in Parlament pentru respingerea proiectului de lege.
O alta prevedere care inflameaza spiritele si provoaca dispute este cea legata de schimbarea metodologiei titularizarii pe post. Potrivit noului proiect, profesorii care doresc sa devina titulari de catedra trebuie sa dea examen in unitatea scolara, cu o comisie condusa chiar de director. "Acest sistem va duce la exacerbarea coruptiei si politizarii", sustine Catalin Croitoru, presedintele FEN. In schimb, Mariana Becic, vicepresedinta Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamint – FSLI –, nu vede nici o problema de acest gen.
"Pana la urma, sistemul se va insanatosi, daca este angajat un om nepregatit, colectivul il va trage la raspundere pe director. Comisia