Creşterea TVA a afectat vânzările de pe piaţa de IT&C în al treilea trimestru, în ciuda programului guvernamental Euro 200, prin care statul a acordat elevilor cu venituri mici câte 200 de euro pentru achiziţia unui PC, care a reprezentat un impuls pentru retaileri, se arată într-u raport al companiei de cercetare GfK cu privire la piaţa locală de electronice şi produse IT&C.
Astfel, vânzările de produse IT au scăzut cu 8,4% în perioada iulie-septembrie comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Programul guvernamental Euro 200 a încurajat consumatorii să se concentreze asupra produselor IT, mai ales în timpul vacanţei de vară, dar efectele negative ale creşterii TVA au determinat înre-gistrarea unor vânzări sub aşteptări, se arată în raportul GfK.
Per total, piaţa locală de bunuri de folosinţă îndelungată a scăzut cu 11% în trimestrul al treilea, la 305 milioane de euro, faţă de 343 de milioane de euro cât a fost în aceeaşi perioadă din 2009. Comparativ însă cu trimestrul doi din acest an, piaţa a crescut cu 14,6% în ciuda creşterii TVA şi a mediului economic dificil.
Din toate sectoarele analizate de GfK, numai cel foto şi al electronicelor de larg consum au avut creşteri de 9%, respectiv 0,1 procente, cea din urmă categorie fiind puternic influenţată de vânzările de televizoare. Astfel, vânzările de echipamente foto au însumat 10 milioane euro, iar cele de electronice de larg consum 59 de milioane de euro. "Aşa cum se prezintă situaţia acum, în cazul în care piaţa electronicelor de larg consum continuă trendul stabil şi în trimestrul patru din 2010, atunci televizoarele vor fi, încă o dată, cele care salvează situaţia", potrivit studiului GfK.
Piaţa românească a electrocas-nicelor mici a scăzut cu 3,8% în primele nouă luni ale anului, iar în trimestrul trei a avut o valoare de 19 milioane de euro. "Pe