In ultimul timp, Marea Neagra nu doar atrage turisti, ci se si transforma intr-o concentrare de interese economice si jocuri geopolitice. Aici se intersecteaza numeroase fluxuri de transport, se traseaza gazoducte si oleoducte de mare adancime, sunt exploatate mari rezerve de petrol si gaz, se contureaza cele mai inimaginabile aliante intre state, se desfasoara manevre cu participarea flotelor celor mai mari puteri ale lumii, se inchid pana si in ziua de azi granite si chiar apar noi state, noteaza cotidianul rus Utro, citat de Agerpres.
Prin Marea Neagra trece, de exemplu, cea mai mare parte a exportului de grau al Rusiei, precum si a livrarilor de petrol caspic spre Europa. Nu atat de demult, gazul rusesc a inceput sa curga pe fundul Marii Negre spre Turcia (proiectul Blue Stream), este in curs de elaborare proiectul unei alte conducte, care sa duca direct in UE (South Stream). Pasiunile s-au incins si in jurul stramtorilor turce care unesc Marea Neagra cu cea Mediterana: acest "gat de sticla" nu face fata traficului de tancuri petroliere, ceea ce determina Turcia sa limiteze traficul, iar tarile exportatoare au inceput sa construiasca oleoducte care sa ocoleasca stramtorile (proiectul Burgas-Alexandroupolis). Insasi Turcia devine un jucator din ce in ce mai activ in domeniul tranzitului energetic, cochetand atat cu Europa, cat si cu Rusia, iar acest lucru incinge si mai mult spiritele, subliniaza cotidianul citat.
Potrivit Utro, in viitorul apropiat Marea Neagra ar putea fi "impodobita" nu doar cu oleoducte si gazoducte, ci si cu turnuri petroliere. Din nou, totul a inceput de la Turcia: inca in 1995 ea a atras companiile Aramco si BP in exploatarea structurilor de adancime din zonele vestice si centrale ale Marii Negre, iar in urma lucrarilor de exploatare a fost confirmata existenta a 100 de milioane de tone de petrol. Cu cativa ani in urma