În mediile folclorice prevalează credinţa că adă- posturile ultime ale sufletelor morţilor, raiul şi iadul, se leagă de recompense sau pedepse, oarecum uşor de intuit şi proporţionale cu faptele săvârşite în timpul existenţei terestre.
Tărâmurile postexistenţei creştine sunt definitive de-abia după Judecata de Apoi. După Sfânta Tradiţie, îngerii au rol de protectori şi îndrumători pe calea mântuirii, în plus, ei au misiunea de a însoţi sufletele celor adormiţi la Judecata Particulară. Continuăm prin a menţiona că, în mentalitatea rurală, acestor aspecte li s-a conferit permanenţă în sistemul valorilor. Învăţătura Bisericii Ortodoxe spune că la botez primim un înger care va avea de luptat cu un diavol care ne va ispiti în permanenţă. Îngerii vor asista şi la Judecata Universală. (Sfântul înger păzitor, p. 57)
Avem apoi dovada unor profunzimi de gând extraordinare: „În iad să chinuie cei cu păcate multe, cei ce-o desfrânat pă lumea ceielaltă îs batjocorâţi, nu putrezăsc în mormânt. Nu ştiu să fie adevărat sau nu. Iară dacă furi, tăt cari pă un munte, când ajunji în vărv, iară trăbuie să scobori după el. N-ai nicio haznă di ce furi. (Sfârşitul lumii) Din bătrâni să auzea că nu s-a mai înţăleje om cu om, n-a mai şi cale între căşi, vecinii, ii între ii nu s-or vizita, mare lucru de s-or cunoaşte, batăr. Omu numa păntru el. Zuua s-a mnici. Inundaţii, secetă, ploi, alunecări de teren, boli de care nu s-o ştiut până amu, sfadă, badjocură multă între oamini, mama cu fiica nu s-or mai înţâleje. N-a rămâne ptiatră pă ptiatră. Să cam adeveresc. Tăt feliu o apărut de nu să mai ştie care cu cine votează. Îi aci aproape sfârşitu. Pă Antichristu l-or crede Hristos, mulţî s-or da după el, s-or vinde păntru o strachină de linte, ne-or ştampila să ne cunoască care sântem a lui. Nu mni-i de mine, da mni-i de işte tineri, care rămân”. (Bonţe Maria, Ban)
În legă