Sistematizarea satelor ● Mai puţin stres... ● Penurie de vată ● Concurs la propagandă
Au trecut aproape două luni de la încheierea anului 1988 şi colectivele oamenilor muncii îşi desemnau în această perioadă câştigătorii întrecerilor socialiste. La IEFM Navrom, marinarii flotei comerciale române au ales, prin "forum democratic", după cum relata ziarul "Dobrogea nouă" din Constanţa, fruntaşii în muncă. La nave, s-au detaşat "Brăneşti" (locul I), "Călăraşi" (locul II) şi "Vâlcea" (locul III). La navigatori, primul a fost Constantin Preda (comandant de cursă lungă pe nava "Banat"), urmat de Alexandru Ţapeş (şef mecanic pe "Vâlcea") şi strungarul Cornel Pătru de pe "Călan".
Sistematizarea satelor
Pentru a elimina diferenţele dintre habitatul urban şi cel rural, "conducerea de partid şi de stat" a declanşat "procesul de modernizare şi sistematizare a localităţilor". Despre îmbunătăţirea "stării locuitorilor satelor" se pronunţase încă din noiembrie 1988, însuşi Nicolae Ceauşescu. "Socialismul trebuie să realizeze condiţii cât mai bune de viaţă pentru toţi locuitorii, fără deosebire", spusese el atunci, din înaltul tribunei.
Prefacerea a cuprins în ultimele luni şi judeţul Vâlcea! Potrivit relatării reporterului "Scînteii", ţăranii din Bălceşti, Băbeni, Costeşti şi Mateeşti aveau deja "case cu verande şi şarpante în ape" cu încăperi "spaţioase şi confortabile". Informaţii despre avantajele sistematizării satelor furniza reporterului şi arhitectul George Butaru, şeful sectorului arhitectură al consiliului popular judeţean. "Folosirea eficientă a perimetrului construibil", "creşterea densităţii construcţiilor şi populaţiei pe unitatea de suprafaţă din raţiuni economice şi estetice" erau doar câteva dintre comandamente! Echipele mixte formate din arhitecţi şi etnografi au păstrat la noile construcţii specificul arhi