Declinul exporturilor cu 30% in primul trimestru pune serios problema revigorarii exporturilor pe alte piete in afara de cele din UE. Ar putea vanzarile in afara UE sa compenseze reducerea exporturilor intracomunitare, care reprezinta circa 70% din total?
Exporturile intra-UE au fost anul trecut de peste 23 mld. euro, in timp ce pe alte piete volumul a fost mult mai mic. In China s-au exportat doar de 183 mil. euro, in Egipt 188 mil. euro, in Rusia 613 mil. euro si in Turcia un volum mai mare de 2,2 mld. euro.
O scadere de 10% a exporturilor intra-UE anul acesta ar insemna un volum de 2,3 mld. euro de produse romanesti care ar trebui directionate pe alte piete pentru a mentine la acelasi nivel al exporturilor totale. Acest lucru ar insemna, spre exemplu, ca exporturile in China sa creasca de 12 ori sau ca volumul exportat in Turcia, tara de pe locul 4 in topul partenerilor la export ai Romaniei, sa se dubleze.
Ministrul comertului Constantin Nita a anuntat recent ca va deschide centre de promovare a produselor romanesti in China, Rusia, India, Egipt si Turcia, ca o solutie cu efecte pe termen lung la declinul din pietele Europei Occidentale.
Exportatorii spun ca initiativa este binevenita. „Consider ca piete precum China, Rusia, India, pot absorbi o buna parte din exporturile romanesti. Noi avem o istorie privind aceste tari. Inainte de ‘89, era un export foarte mare de mobila si bunuri de larg consum in fosta Uniune Sovietica. Si in tari precum India am construit echipamente industriale, iar acum am putea veni cu piese de schimb sau alte echipamente", spune Maria Grapini, presedintele Federatiei Patronale a Textilelor, Confectiilor si Pielariei (FEPAIUS) si directorul general al Pasmatex Timisoara.
La randul sau, Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor Romani (ANEIR), spune ca patrund