Gelu Vlasin este responsabilul de imagine şi comunicare al FEDROM (Federaţia Asociaţiilor de Români în Spania). FEDROM, principala punte de legătură între comunitatea românească şi
Gelu Vlasin este responsabilul de imagine şi comunicare al FEDROM (Federaţia Asociaţiilor de Români în Spania). FEDROM, principala punte de legătură între comunitatea românească şi autorităţile spaniole, susţine o intensă campanie de promovare a culturii româneşti peste hotare.
Adevărul: De câţi ani sunteţi în Spania?
Gelu Vlasin: Am venit în Spania acum şase ani, timp în care am parcurs toate etapele posibile prin care trece un român plecat în străinătate: de la "sin papeles"(fără acte) pe terenurile agricole din Castilla la Mancha până la "obrero"(muncitor necalificat) într-o fabrică de paleţi, de la "telemarketing" până la responsabil de proiect pentru investiţii strategice.
Ce schimbări s-au produs de atunci şi până în prezent în comunitatea românească?
Acum şase ani, comunitatea românească din Spania era destul de mică şi nesemnificativă din punct de vedere al relaţionării cu oficialităţile spaniole. Existau doar câteva asociaţii româneşti, majoritatea fără nici un fel de resurse sau finanţări. Nu existau medii de comunicare, bisericile româneşti erau inexistente, iar acum avem ziare naţionale, o revistă şi câteva posturi de radio la nivel local. La început, românii din Spania reuşeau cu dificultate să supravieţuiască; în prezent, trimit miliarde de euro în România.
Aţi observat vreo schimbare a modului în care sunt văzuţi românii în Spania?
Românii erau cunoscuţi ca un popor din lumea a treia şi mulţi spanioli se întrebau dacă am avut vreodată un televizor sau dacă ştim să folosim aparate electrocasnice. Astăzi, românii sunt cea mai apreciată comunitate de străini din Spania, iar întreprinzătorii spanioli caută cu disperare să-i angajez