Dacă ar fi puse din nou în situația de a decide în ce țară din Europa Centrală și de Est să investească, 77% din companiile germane care au deja operațiuni în țara noastră ar reconfirma România ca primă opțiune.
Aceasta este una dintre concluziile unui chestionar de conjunctură realizat, la începutul acestui an, de camerele de comerţ şi industrie germane bilaterale (AHK) din Europa Centrală şi de Est (ECE), în rândul firmelor germane care activează pe aceste pieţe.
România se află la mijlocul clasamentului, după Cehia, Polonia, Slovacia, Croaţia, Ungaria, dar înaintea Serbiei, Bulgariei sau Ucrainei. Ţara noastră a scăzut uşor la acest capitol în ultimii ani.
Totuşi 77% din firmele chestionate ar alege din nou România ca amplasament investiţional, ceea ce arată faptul că în ciuda unor probleme existente, aşteptările investitorilor sunt în general satisfăcute.
În ciuda stabilizării conjuncturale în Europa după criza economică, participanţii la chestionar nu consideră că situaţia economică în 2010 s-ar fi îmbunătăţit simţitor. În schimb, s-au îmbunătăţit aşteptările pentru anul în curs în întreaga regiune. 38% din firmele care au răspuns la chestionar văd o îmbunătăţire a situaţiei economice, doar 18% se tem de o înrăutăţire. Mult mai bine decât situaţia economică este apreciată situaţia propriei afaceri, pe care 42% din firme o consideră bună. Pentru 2011 majoritatea firmelor în aproape toate ţările din regiune se aşteaptă la o îmbunătăţire a propriei afaceri.
În ce priveşte moneda euro, aceasta a pierdut din atractivitate pentru firmele din Europa Centrală şi de Est. Doar două treimi din firme îşi doresc introducerea monedei euro în ţara lor – cu un an în urmă erau 81%, iar 21% nu doresc adoptarea euro.
Chestionarul confirmă faptul că cel mai important criteriu în realizarea investiţiilor în regiune î