CULTURA SI PIPER
MONICA ANDRONESCU
Povesti de dragoste legandu-se si dezlegandu-se intr-o noapte, licori magice, misterul padurii, zei, regi si muritori de rand supunandu-se deopotriva sagetilor lui Cupidon. Si peste toate, lumina Lunii de hartie. Si parfumul ametitor si dulceag al sexualitatii bine camuflate in licoarea afrodiziaca, in dansul lui Oberon si al Titaniei, in fiecare dintre miscarile lui Puck, in fiecare dintre detaliile montarii. "Visul unei nopti de vara" de W. Shakespeare, la Teatrul National din Bucuresti.
Regizorul Felix Alexa a ales o abordare moderna a textului shakespearian, care pare sa expliciteze ideea unuia dintre cei mai importanti critici contemporani, Harold Bloom, si anume ca Shakespeare ar fi inventat psihanaliza cu mult inaintea lui Freud. Spectacolul de la Teatrul National este (dincolo de situatiile comice intens exploatate, mai ales in scenele cu mesterii in care un Marius Rizea, un Silviu Biris, un Orodel Olaru sau o Rodica Ionescu vor starni intotdeauna ropote de aplauze) extrem de bine gandit din acest punct de vedere, Felix Alexa reusind sa creeze cu o subtilitate extraordinara un adevarat paienjenis al sufletului uman reflectat ca-ntr-o oglinda.
De la scenografia Dianei Ruxandra Ion, cu spaliere mobile, neamintind prin nimic de mirabila lume a lui Shakespeare, si pana la costumele de repetitie ale mesterilor ce par a trimite cu gandul mai degraba la o sala de sport moderna, fiecare detaliu este gandit special parca pentru a demonta, bucata cu bucata, ideea textului original. Si totusi, in final, gestul simplu prin care Puck (Marius Manole reuseste aici o interpretare care il proiecteaza direct in randul marilor actori) mototoleste Luna aruncand o data cu ea intreaga vraja a noptii, recompune intreaga poveste.
Dulceata licorii afrodiziace cu care se joaca zeii are efect numai pe