Alex Leo Şerban a fost un prieten drag, un om extraordinar, o fiinţă de o ardentă intensitate etică, de o blândeţe şi de o candoare cum rar mi-a fost dat să întâlnesc.
Critic de film prin instinct şi vocaţie, era în egală măsură un spirit de o modernitate formidabilă, atent la pulsaţiile a ceea ce numim Zeitgeist. Tocmai pentru că era de o autenticitate profundă şi cât se poate de reală, îi repugnă orice cabotinaj, orice impostură, orice psitacism snob. Am fost împreună patru zile la New York în decembrie 2010, am petrecut serile împreună cu el, cu Mihai Chirilov, cu Corina Şuteu şi fiica ei Elvira, cu Oana Radu, cu Silvia Rogozea, cu Monica Bârlădeanu şi Bobby Păunescu, iar dimineţile am avut şansa să fim împreună cu Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc.
Împreună cu Leo am prezentat la Festivalul de film românesc de la Tribeca "Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu". Gândurile noastre convergeau, ne-am înţeles şi ne-am completat cum rar mi s-a mai întâmplat vreodată cu cineva. Am văzut acolo filmul lui Cristi Puiu, "Aurora", am vorbit mult cu Leo după aceea despre similitudinile dintre viziunea lui Puiu şi aceea a lui Camus din "L’Etranger".
Într-o dimineaţă ne-a scos Ştefan Benedict să vedem galerii pe Madison Avenue, apoi am mers în trei la Met. Acolo ne-am întâlnit cu marele regizor Gabor Tompa. Nu voi uita niciodata comentariile lui Leo în faţa post-impresioniştilor. Era mereu într-o alertă culturală şi morală. Când am scris pe Contributors despre acel festival excepţional organizat de ICR New York, s-au găsit unii să scrie mesaje sarcastice. Leo le-a răspuns imediat. Intervenea, oricât de suferind era, pe varii forumuri, risipindu-şi energia pentru a taxa nesimţirea. O făcea senin, cu umor, fără urmă de severitate enervată. Tot de o briliantă seninătate a fost în timpul unui prânz în Greenwich Vilage unde am mers în trei, Leo,