Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum de pe piaţa locală, şi-a bugetat pentru acest an o creştere de 25% a volumului de credite noi faţă de 2009, mizând pe diverse promoţii ca "DAE zero" sau reduceri de dobândă.
Gilles Zeitoun, directorul general al companiei, afirmă că numai cu promoţii clienţii mai iau credite în această perioadă. Cetelem, controlată de gigantul francez BNP Paribas, acordă în special credite în magazine pentru bunuri de folosinţă îndelungată (cum ar fi electronicele, electrocasnicele sau mobila), dar şi împrumuturi de nevoi personale şi pe card.
"Volumul de credite noi de consum a scăzut cu 50% în toată piaţa anul trecut, tendinţă în care ne-am încadrat şi noi. Primele două luni din acest an s-au situat la un nivel redus din punctul de vedere al împrumuturilor noi, dar din martie am observat o creştere de 25% faţă de aceeaşi perioadă din 2009. Totuşi, anunţarea reducerii salariilor bugetarilor şi a pensiilor a diminuat puţin cererea de credite, dar efectul va fi temporar", explică Zeitoun, francezul care a preluat conducerea companiei la începutul acestui an, înlocuindu-l pe Daniel Boaje.
Cetelem acordă împrumuturi numai în lei, cu rate fixe, iar la sfârşitul anului trecut avea în sold credite de 900 mil. lei (213 mil. euro), în scădere cu 18% faţă de 2008, când soldul era de 1,093 mld. lei. Creşterea creditelor noi din ultimele câteva luni s-a datorat promoţiilor derulate în magazinele partenere, spune şeful Cetelem. Astfel, compania a avut în martie şi aprilie o promoţie în magazine de tip "DAE zero", adică împrumuturi fără dobânzi şi comisioane, costurile fiind suportate de finanţator şi de retailer. De asemenea, Cetelem a redus dobânda la creditele de nevoi personale, DAE (dobânda anuală efectivă, care cuprinde toate costurile) începând acum de la 15% pe an, faţă de 19% în trecut. În general, DAE practicată de