Marile companii japoneze îşi relochează producţia peste hotare. Pe lângă aprecierea yenului, care erodează competitivitatea, firmele acuză impozitele prea mari şi aleg să-şi mute fabricile acolo unde fac profituri mai bune. Sursa: AFP Photo
Pentru a ne imagina viitorul marilor afaceri japoneze, trebuie să ne uităm la industria jucăriilor, spune un manager al unei mari companii japoneze, citat de The Economist.
Acum câteva zeci de ani, companiile din această ţară produceau o mulţime de jucării ieftine din plastic. După ce china a cucerit această piaţă, firmele s-au orientat către Nintendo.
Japan Inc preferă să-și mute producţia de jucării ieftine peste hotare şi să lase acasă doar ce ţine de manufactura mai sofisticată.
Aproape o treime din producţie, peste hotare
În prezent, 30% din producţia manufacturată a companiilor japoneze este realizată în afara ţării, de două ori mai mult decât în anii ’90.
Producţia realizată peste hotare de Toshiba a crescut de la 52% la 56%, în ultimul an. Fuji Xerox a ajuns la un nivel de 80%, iar Yamaha de 94% din producţie realizată în afara ţării.
Presiunea de a muta afacerile în alte state este cu atât mai mare cu cât yenul a atins cele mai înalt nivel din ultimii 15 ani.
"Noi dorim să păstrăm producţia domestică, însă pierdem rapid din competitivitate", susţine Satoshi Ozawa, directorul financiar al Toyota. 58% dintre autoturismele producătorului auto sunt realizate în afara Japoniei.
Trei motive de plecare
Pe lângă aprecierea yenului, există şi alţi factori care alunga companiile să producă în alte ţări. Unul dintre aceştia este productivitatea. Subsidiarele din străinătate are marilor producători japonezi fac profituri cu o treime mai mari decât unităţile lor domestice.
În al doilea rând, companiile vor să pr