Amintirea unui trecut istoric măreţ şi teatralizarea prezentărilor de modă sunt două dintre tendinţele viitorului sezon, potrivit designerilor din Rio. Deşi nimeni nu va avea o impresie clară despre influenţa crizei asupra industriei modei până la începutul lui martie, când defilările de la Paris vor încheia circuitul internaţional al show-urilor de modă, câteva indicii vin de la Rio de Janeiro, unde au avut loc primele prezentări de pret-a-porter pentru toamna lui 2009.
Aerul nostalgic a fost cel mai evident în colecţia prezentată de Santa Ephigenia, un label fondat în 1995 de creatorii Marco Maia şi Luciano Canale. Colecţia lor a fost un amestec („uşor schizofrenic”, potrivit Fashion Wire Daily) de futurism de film retro şi croitorie artistică. Un look în special - o rochie aurie de cocktail uzată, cu umeri în formă de conuri - a amintit de costumul de claun trist purtat de David Bowie în videoclipul „Ashes to Ashes” din 1980.
Ca multe dintre show-urile de la Rio, prezentarea a amintit ce sursă excelentă de materiale textile este Brazilia. De altfel, producţia internă de ţesături este principalul motiv pentru care orice sezon de la Rio este cu un pas înaintea celor din oraşe ca Sydney, Moscova sau Los Angeles.
Demne de admiraţie au fost şi tehnicile de croitorie: designerii brazilieni au drapat perechi sofisticate de pantaloni şi au făcut gulere şi decolteuri elaborate pentru bluze gri din fetru sau lână. Dar colecţia a fost un pic prea ternă, ca şi cum ar fi fost creată pentru un proprietar de galerie care asistă la înmormântarea unui coleg decedat recent, potrivit FWD.
ADN parizian
Un show de modă mai optimist a fost cel al lui Walter Rodrigues, care a creat o colecţie elegantă şi cu mult bun-gust, în ciuda impresiei cam prea puternice că a fost inspirată de ideile întâlnite în ultimii câţiva