•Doar 62,90 la suta dintre absolventii clasei a VIII-a au obtinut in acest an note de trecere la testele nationale •Fata de situatia inregistrata in ultimii doi ani, la capacitatea din 2003 si la testele nationale din 2004, generatia din acest an este mai slaba cu cel putin zece procente
Doi din cinci candidati la testele nationale nu au luat nota de trecere. Procentul de promovabilitate la capacitate obtinut de absolventii de gimnaziu ridica numeroase semne de intrebare in ceea ce priveste calitatea invatamantului preuniversitar iesean, invatamant ce implica atat profesorii, cat si elevii deopotriva. Doar 62,90 la suta, acesta este procentul de promovabilitate obtinut in acest an de absolventii clasei a VIII-a, la examenul care conteaza in proportie de 50 la suta la admiterea in liceu. Cu alte cuvinte, 37 dintr-o suta de candidati nu au fost capabili sa obtina cate un cinci la cele trei probe de examen. Fata de situatia inregistrata in ultimii doi ani, la capacitatea din 2003 si la testele nationale din 2004, generatia din acest an este mai slaba cu cel putin zece procente. De exemplu, numai anul trecut procentul de promovabilitate raportat la prezenti, inainte de contestatii, a fost de 72,01 la suta, in timp ce in 2003, dupa cele doua sesiuni ale capacitatii, procentul a fost de 80,15 la suta. Rezultatele slabe din acest an au doua cauze principale. Cel putin asa sustin reprezentantii invatamantului iesean. "Procentul este mai mic decat anul trecut si acest fapt are doua cauze, pot fi urmarite doua aspecte. Primul este reprezentat de nivelul copiilor din anumite scoli din mediul rural, unde activitatea de la clasa nu este sustinuta de munca individuala a copilului, care este de cele mai multe ori solicitat la munca din gospodarie. Cea de-a doua cauza este reprezentata de nivelul subiectelor, care, comparativ cu anul trecut, au fost mai dificile.