Autorităţile ruse au arestat doi ruşi, un leton, un estonian şi patru apatrizi, socotiţi vinovaţi de piratarea cargobotului sub pavilion maltez Arctic Sea. Însă explicaţia completă a evenimentelor dintre 24 iulie şi 17 august întâzie să apară, iar declaraţiile oficiale se bat cap în cap.
"Toţi aveau arme, măşti şi haine negre pe care scria "Poliţia". S-au apropiat cu o barcă de mici dimensiuni, în noaptea de la 24 iulie, în ape deschise, internaţionale. Acuzaţii au atacat şi au preluat controlul navei Arctic Sea", a declarat, ieri, Vladimir Markin, de la Comitetul de Investigaţii. Şapte dintre cei reţinuţi au fost acuzaţi de piraterie şi răpire, iar unul de coordonarea întregii operaţiuni.
Un cargou secret, cu droguri sau arme?
Atacat la 24 iulie, cargobotul care transporta lemn din Finlanda în nordul Africii a fost descoperit la 17 august. Nava, cu 15 marinari ruşi la bord, trebuia să ajungă la destinaţie la 4 august. Întrebarea care s-a pus imediat este de ce ar fi piratată o navă care transporta lemn? Astfel, au apărut zvonuri că la bord se afla şi o importantă încărcătură de armament sau droguri.
Aceste suspiciuni au fost amplificate de un amănunt interesant. Înainte de a efectua transportul din Finlanda în Algeria, cargobotul fusese trimis pentru reparaţii în portul Kaliningrad. Zona este cunoscută ca un centru al crimei organizate şi al traficului de droguri şi armament.
Preocupare dubioasă a Marinei Ruse
Alt dubiu a fost legat de ambiţia Marinei Ruse, care a fost foarte preocupată de caz. Dubios de preocupată chiar, multe voci susţinând că un asemenea interes şi o asemenea alocare de resurse pentru căutarea unei nave cu încărcătură banală sunt cel puţin ciudate.
Liderul Comitetului de Investigaţii, Alexander Bastrikin, a fost primul care a admis că este posibil ca Arcti