Industria fotografică manifestă o rezistenţă faţă de tehnicile digitale sau poate o simplă reîntoarcere la origini traversând un val vintage şi cunoscând o veritabilă "înflorire" a vechilor aparate analogice, precum legendarele Polaroid - un brand ce sărbătoreşte 75 de ani de existenţă în 2013.
Polaroid a lansat cu această ocazie o versiune digitală a celui mai cunoscut model de aparat de fotografiat din istoria sa.
"Lo-fi" pentru "low fidelity", în opoziţie cu "hi-fi": astfel este definit acest tip de fotografie cu clişee brute sau experimentale, destul de departe de imaginile perfecte provenind din aparatele digitale sofisticate sau de vintage-ul artificial al aplicaţiei Instagram, ale cărei filtre adaugă o "patină" de invidiat fotografiilor postate pe această platformă online.
"Acest entuziasm pentru vintage îşi are originea în mişcarea Lomographie, ale cărei aparate emblematice oferă o abordare mai instinctivă a fotografiei", a declarat Jacques Hémon, directorul Observatorului pentru profesiile imaginii.
"Lomo" - produs de marca sovietică Leningradskoie Optiko Mekhanitcheskoie Obiedinenie (Uniunea specialiştilor în Optică şi Mecanică din St. Petersburg) - este un aparat analog compact şi rudimentar, produs în anii 1980. Revenirea sa triumfală se află la originea mişcării "lomografice", considerată o artă fotografică în sine şi care creşte neîncetat de aproximativ zece ani.
Culori saturate, imagine neclară, granulaţie hazardată, reglaj manual: semnătura lor experimentală face ca aceste Lomo să se vândă la preţuri incredibile pe internet sau la târgurile de vechituri, la fel ca alte modele devenite "culte", precum Diana şi Holga, iniţial comercializate în Hong Kong şi incluse de puriştii artei fotografice în categoria "lo-fi".
"Lomografia a reciclat dorinţa de repere din jurul unei fotografii care a fost uitată de generaţiil